Královstvím buků na Černický vrch

10,5 km

Možná jste o Černicích ještě neslyšeli, takže napovíme: budeme se pohybovat kousek od vyhlášeného zámku Jezeří, dokonce na nás jednou i jukne, ale nepřiblížíme se k němu. Místo toho důkladně prozkoumáme Albrechtické údolí, kterým protéká Černický potok, a určitě nám dáte za pravdu: je to tu fakt nádherné!

Vyjdeme od černické hospody po modré a po necelém kilometru narazíme na technický unikát: tunel pro dva potoky. Stavitelé hnědouhelného lomu ČSA se před lety museli vypořádat s potoky, které vytékají z jednotlivých údolí. Vzali tedy Šramnický potok, ohnuli ho a kilometrovým tunelem prohnali pod masivem, na kterém stojí zámek Jezeří. Tam k němu přidali Černický potok a šup s nimi oběma opět do tunelu pod zříceninou Alberk a umělým korytem až do Horního Jiřetína.

Prohlédneme si nejprve výstupní a pak i vstupní portál společné štoly obou potoků a vyrazíme vzhůru do Albrechtického údolí, pořád po modré. Ta po 2,5 kilometrech uhne dolů, nic pro nás, my pokračujeme dál do kopce. Vpravo od cesty si zajdeme prohlédnout Obětní kámen a záhadnou kruhovou stavbu, která vypadá jako vypuštěný zahradní bazén, ale mohla by být i keltským obětištěm... Kousek odtud stojí na křižovatce cest Červený kříž a od něho budeme dál stoupat, tentokrát už po zelené značce. Další atrakcí je Josefinina skála a na ní téměř neznatelné zbytky zaniklého hrádku. Stoupáme dál až k vrcholu naší dnešní cesty ve výšce 650 metrů. Zelená stoupá dál, ale už bez nás, my odbočíme doprava na mírně klesající lesní cestu a radujeme se, teď už to bude jen z kopečka. Vlevo od cesty si prohlédneme impozantní Orlí hlavu a menší masiv Trempských skal, a pak téměř zarostlou cestou dojdeme na Černický vrch. Skála na vrcholu je impozantní, ale výhled do údolí nečekejte, na to je tu příliš mnoho stromů. Stromy nás ostatně doprovázejí celým dnešním výletem, celé tohle údolí je totiž jedno velké bukové království! Od maličkých stromečků až po dvousetleté velikány, stovky a tisíce buků kam oko dohlédne.

Do cíle zbývají tři lehké kilometry, a za odměnu je tu pro nás připraven Hostinec u Jezeří. A když přijdete v sobotu večer a budete mít štěstí, možná uvnitř kromě piva a klobásy narazíte i na skvělou country partičku s kytarami.